A pécsi Waldorf-közösség 2007-ben alapította az első Waldorf-intézményt, a Tettye Völgye Waldorf Óvodát, majd két év múlva, 2009-ben indult Waldorf általános iskola felmenő rendszerben. A 8 évfolyamos iskola tavaly ünnepelte 10. születésnapját, már négy elballagott osztállyal és két óvodával, az Istenkúti és a Tettyéről 2018-ban a donátusi városrészbe átköltözött Aranyhegyi
Waldorf Óvodával büszkélkedhetnek. A közhasznú Mandulafa Egyesület által fenntartott pécsi Mandulafa Waldorf Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola a térség egyetlen, alternatív pedagógiai program szerint működő köznevelési intézménye, ahol jelenleg több mint kétszáz gyermek nevelkedhet a Waldorf-pedagógia elvei szerint.
A Waldorf-pedagógia abból a felfogásból indul ki, hogy az ifjú embert nem az állam, a társadalom vagy egy meghatározott szakma szükségletei, hanem a saját individuális képességei és fejlődési lehetőségei, életkoronként változó testi, lelki és szellemi szükségletei szerint kell nevelni. A Waldorf-tanterv a gyerekek életkori sajátosságaihoz igazodik. Az intellektus iskolázása mellett fontosnak tartja a fantázia ébren tartását, a kreatív gondolkodás fejlesztését, a jellem formálását is. A Waldorf-iskolában különös hangsúlyt kap a művészeti nevelés. A Waldorf-iskola minden gyermek számára nyitva áll – társadalmi és vagyoni helyzettől, politikai vagy vallási meggyőződéstől függetlenül. Így nyílik lehetőség arra, hogy a különböző képességű, más-más szociális háttérrel rendelkező gyermekek együtt nevelődjenek valódi emberi közösséggé − olyan közösséggé, ahol az egyéni értékek összessége adja a közösség erejét.
A közösség régóta dédelgetett álma a Waldorf-pedagógia teljes ívének megvalósítása Pécsett, hogy a gyermekek óvodától érettségiig Waldorf-intézménybe járhassanak. Ehhez már „csak” a középiskola hiányzik. Jelenleg z alapító tanári kör megtalálása a cél és a velük való együttgondolkodás. Ehhez találtak együttműködő társakat is: egyrészt a Vekerdy Dániel vezette budapesti Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnáziumot, amely Közép-Európa első regionális Waldorf-középiskolája, másrészt Csovcsics Erikát, aki éveken át vezette a Gandhi Gimnáziumot, és alapítója volt a pécs-somogyi Vadgesztenye iskolának.
Az alternatív tantervű középiskola megalapításában az idei tanév fő feladata az alapító tanári kör megtalálása és a szellemi munka megalapozása. Ennek érdekében egy 5 alkalomból álló műhelymunka-sorozatot szerveznek. A nyitórendezvény október 9-én, pénteken 18 órakor lesz a Reggeliben (Pécs, Király u. 23-25.), amely egy beszélgetéssel egybekötött workshop, amit Csovcsics Erika moderál. A kifejezetten tanároknak szóló tanári műhely október 10-én, szombaton 9 és 14 óra között lesz az Istenkúti Művelődési Házban (Pécs, Fábián B. u. 9.). A műhelymunkát a budapesti Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnázium tanárai vezetik. Az első alkalom témája: magyar – dráma – fejlesztés.