Mint az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóosztályától megtudtuk, a Dombóvár–Pécs vonalszakasz és a Pécs–Villány–Magyarbóly (országhatár) vasútvonal is a transzeurópai közlekedési hálózat átfogó hálózatának részét képezi. Ez amiatt fontos, emelte ki a Innovációs és Technológiai Minisztérium, mert a következő uniós pénzügyi ciklusban támogatott projektekről még nem született döntés, de az már tudható, hogy a transzeurópai közlekedési törzshálózathoz tartozó vonalak korszerűsítése elsőbbséget élvez majd, mert megvalósításukhoz a közösségi szabályozás 2030-as határidőt rendel.
– A tervek szerint a kérdéses vonalak fejlesztése leginkább uniós társfinanszírozással történhet meg két ütemben. Elsőként a Szentlőrinc és Pécs között épülhetne második vágány, a Vásárosdombó és Pécs közötti szakaszt pedig 120 km/órás sebességre tennék alkalmassá. A rákövetkező pénzügyi ciklusban pedig a Pécs–Magyarbóly vonalszakaszon mehetne végbe villamosítás és sebességemelés – mondta el érdeklődésünket követően lapunknak Arzt Gergely, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Kommunikációs Főosztályának osztályvezetője.
Mint korábban beszámoltunk róla, a baranyai megyeszékhely és a főváros között folyamatban van a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútszakasz fejlesztése. A kapcsolódó beruházásokban egyebek mellett 48,4 kilométer vasútvonalat korszerűsítenek, 13,4 kilométer új elkerülő és összekötő vasútvonalat építenek szerződés szerint 2020 végéig. A beruházástól azt várják, hogy ezen a szakaszon gyorsabban, ezek után a megfelelő járművekkel akár 160 km/órás sebesség is elérhetővé válik. Ennek köszönhetően a vonalszakasz teljes felújítása után stabilabb, kiszámíthatóbb lesz a menetrend, a nagyobb pályasebesség révén csökken az elővárosi vonatok menetideje, az átmeneti kényelmetlenségek után pedig magasabb színvonalú szolgáltatást vehetnek igénybe az utasok és az áruszállító vasúti társaságok.