Szomorú képet fest az egykori Széchenyi-aknai bányavasút – hívta fel a figyelmet a Postabontásban megjelent levelében egy olvasónk. – A 2000-es évek végén az eredetileg kerékpárútnak szánt nyomvonal jelentős részét ma gaz, illegális hulladéklerakók, elkorhadt és balesetveszélyes fák, elvadult akácerdők, ecetfák borítják – jelezte.
– A Vajda János utca mellett lévő viaduktnál a MÁV kivágta ugyan a több méter magas ecetfákat, az építményt azonban nem tették rendbe, helyette lezárták azt a gyalogosok elől – áll a levélben. A környéken élők árvízveszélytől tartanak, miután a viadukt alatti szakaszon lévő vizesárkot és környezetét – ami nem a MÁV-hoz tartozik – így nem tudja senki megközelíteni és rendben tartani. A vaddisznók is elszaporodtak a területen – a megoldást a vasúti nyomvonal és partoldalának megtisztítása jelentené a lakók szerint, de erre is hiába várnak. Szeretnék tudni, mi lesz a földsáv jövője, megépül-e valaha rajta a tervezett kerékpárút.
Az olvasói észrevételekre reagálva a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától a következő tájékoztatást kaptuk: A forgalomból kizárt vasútvonalak, így a szóban forgó Pécsbánya-Rendező–Pécsbányatelep vonal környezete is üzemi terület, oda idegenek nem léphetnek be. A hidat a MÁV az előírásoknak megfelelően kétévente vizsgálja. A terület további sorsával kapcsolatban kiemelték, arról a tulajdonos Magyar Állam dönt.
Kérdésünkre, miszerint várható-e a közeljövőben a nyomvonal kitisztítása, a növényzet rendbetétele, az igazgatóság a következőt válaszolta: Pécsett, a Blaha Lujza utca környezetében lévő boltozott vasúti híd a városi csapadékvízelvezető-rendszert hidalja át, a szerkezet nyílása nem közforgalmú terület, de miután a MÁV észlelte, hogy a tiltás ellenére is van ott gyalogos forgalom, elővigyázatosságból a hídon megtelepedett fák kivágása mellett döntött. Tavaly novemberben a híd nyílása fizikai akadállyal is le lett zárva. Rongálást a napokban tartott ellenőrzés alkalmával nem tapasztaltak.
– A kihelyezett átjárást tiltó táblákat rendszeresen eltulajdonítják vagy megrongálják, azokat a MÁV rendszeresen pótolja – tették hozzá. A mostani ellenőrzés alkalmával is azt tapasztalták, hogy az egyiket eltulajdonították, a másik oldalon lévőt pedig megrongálták, ezeket újból pótolni fogják.
Lezárták az egykori lépcsősort
A Kormoskősor és a Blaha Lujza utca között húzódó vasútvonalon a 2000-es évek elején megszűnt a forgalom, ezért 2004 őszén a vágányt elbontották. A lépcső korábban a bányászok által fel- és leszállásra használt megállóhelyhez vezetett. A megmaradt lépcsőt éveken át az ott lakók a Kormoskősor és a Blaha Lujza utca közötti ösvényre jutáshoz vették igénybe. A kitaposott gyalogösvény a MÁV területén vezetett át. A lépcső megrongálódott és balesetveszélyes lett, ezért két éve lezárták – az intézkedést a környéken élők közül többen kifogásolták.