Vezetés közben egyszerre kell a tükrökre, a sebességre, a közlekedési lámpákra és táblákra, illetve a körülöttünk haladó forgalomra is koncentrálni. Ha közben még a telefonunkat is nyomkodjuk, vagy a beérkező hívásokra és üzenetekre koncentrálunk, a figyelmünk megoszlik, a reakcióidőnk nő, s ezzel jelentősen megnöveljük a baleset bekövetkezésének kockázatát. A fiatalok körében a felmérések szerint a gépjármű-balesetek közel hatodáért felelős a mobilhasználat. A felmérések szerint a vezetők 40 százaléka használja a készülékét vezetés közben. Ebből fakadóan rengeteg baleset történt már közlekedés közben ez miatt.
A Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság felhívta a figyelmet arra, hogy az Európai Unió valamennyi országában tilos vezetés közben kézben tartott telefont használni. Az autóvezetés már önmagában is egy rendkívüli koncentrációt igénylő tevékenység, amely mellett komoly veszélyforrás a közlekedés közbeni mobilhasználat. A telefonálók reakcióideje jelentősen hosszabb lehet, a figyelmük pedig vitathatatlanul megoszlik, sőt esetenként teljesen elvonódik.
A KRESZ rendelkezései alapján a kézben tartott mobiltelefon használata sem a gépjárművezetők, sem a kerékpárosok számára nem megengedett. Ennek ellenére gyakran tapasztalható, hogy a szabálytalanság nemcsak a fiatalok körében, hanem valamennyi korosztálynál előfordul. A szabályszegéshez szükséges az is, hogy a gépjárművezető a kézben tartott mobiltelefon valamilyen funkcióját használja. A menet közben kézben tartott mobiltelefon szabálysértés elkövetése esetén a rendőr akár 20 ezer forint bírságot is szabhat ki, amely mellé 3 büntetőpont is párosul. Ezért érdemes a vezetőknek minden esetben átgondolni, hogy megéri-e kockáztatni, de igazán az a fontos, hogy ezzel mások életét is veszélyeztetik. Headsettel, vagy kihangosítással azonban használható a telefon, viszont nem nyomható meg a készülék gombja, hanem egyéb technikai megoldást, mint például bluetooth-os kapcsolódást kell alkalmazni.
Egy másodperc
Szakértők szerint a kihangosítós vagy headsetes telefonálások is majdnem ugyanolyan veszélyesek, mint a kézben tartott telefonálás. Egy friss kutatásból az derült ki, hogy a telefonra figyelők közel egy teljes másodperccel lassabban reagáltak a veszélyhelyzetekre, mint azok, akik csak a vezetésre figyeltek.