A baloldali városvezetés kommunikációs iránya korábban arról szólt – a kormányellenesség mellett –, hogy a járvány miatt 2,5 milliárdos veszélyhelyzeti alapot kellett létrehozni. A nemzeti oldal viszont már a cégvezetés korábbi szakmai – és nem politikai – tájékoztatásának megfelelően arra hívta fel a figyelmet, hogy a buszos társaságnál nem ennyire egyértelmű a helyzet, ahogy ez van más cégek esetében is.
A Tüke Busz Zrt. első félévéről szóló dokumentumban az szerepel, hogy a vállalat irányítása – amelyet még az előző városvezetés idején neveztek ki – a járványügyi veszélyhelyzetben is azt a célt tűzte ki, hogy a nehézségek ellenére is biztosítsák a közszolgáltatást anélkül, hogy az önkormányzati támogatást emelni kelljen, ezt tartották is, a cég pénzügyileg stabil maradt.
Az első félévben nagyjából 460 millió forint bevételkiesést könyvelhettek el az előző év azonos időszakához képest, aminek zömét a jegy- és bérleteladás visszaesése okozta.
A társaság idei üzleti terve szerint élt a kormány által adott hiteltörlesztési moratóriummal, ami mintegy 633 milliós könnyebbséget jelent. Márciustól júniusig nagyjából 200 ezer liter gázolajjal kevesebbet fogyasztottak, kevesebb bért kellett fizetniük, kisebb volt az alkatrészköltségük is. Ezek több százmilliós megtakarítást eredményeztek, és ezért is áll az a Ruzsa Csaba alpolgármester által jegyzett előterjesztésben, hogy a cég az első félévben 4,2 milliós adózott eredményt ért el, miközben a mérlegfőösszeg 4,4 milliárdos volt.
Lecsökkent, de utána nőtt a bevétel
Összesen 183 busszal látják el a tömegközlekedési feladatokat Pécsen, amik egyenként az év első felében átlagosan 20 ezer kilométert mentek. Az utasszám változásához kapcsolódóan változott a menetrend is az elmúlt hónapokban, az utaslétszám visszaesését jelzi, hogy az előző év azonos időszakához képest áprilisban 23 százalékra csökkent a jegy- és bérleteladásból származó bevétel, ami azóta azonban folyamatosan emelkedett, már júliusban elérte az 2019-es év júliusi bevételének 80 százalékát.