A csodát, az egészségi állapot villámgyors javulását, esetleg fogyást ígérő termékekkel kapcsolatban egyre több a panasz a fogyasztóvédőknél. A vásárlói bizalom fokozására a termékeknek hangzatos neveket adnak, a cégek legtöbbször magukat nyugat-európainak, amerikaiaknak adják ki. Egészséget, fiatalságot, erőt ígérnek – könnyen megszerezhető módon.
A fogyasztóvédelem óvatosságra és megfontoltságra kéri a vásárlókat. – Akinek egészségügyi panasza van, betegséggel küzd, forduljon háziorvoshoz vagy szakorvoshoz. Ha a csodát ígérő termék felkelti érdeklődését, mielőtt megvásárolná, kérje ki a szakember tanácsát – javasolják a Baranya Megyei Kormányhivatal szakemberei.
Hangsúlyozva, hogy az interneten kapható, látványos fiatalodást, gyors fogyást vagy az egészségi állapot javulását ígérő termékek az egészségre nézve kockázattal járhatnak. A megtévesztő weboldalak, a hamis ígéretekkel kínált termékek kiszűrése érdekében az Innovációs és Technológiai Minisztérium több hatóság összefogását kezdeményezte – ennek eredményeként számos terméket vont már ki a forgalomból a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal.
Nem létező orvosok
Fontos tudni, hogy a csodát ígérő termékek hirdetései jellemzően hírportálokon, cikkeket gyűjtő honlapokon jelennek meg. A hirdetés képére kattintva juthatunk el a terméket bemutató honlapra, melynek szövegezése gyakran magyartalan. A weblapokon sok színes illusztrációval, előtte-utána fotóval, továbbá vásárlói és véleményvezér (híres személy, orvos, kutató) általi bemutatással teszik vonzóvá a terméket. Ezen véleményvezérek sokszor nem is tudnak arról, hogy képmásukat ezekhez a hirdetésekhez használták fel. Több, híres orvosként bemutatott szakértőről pedig kiderül, hogy nem létező személy. Javasolt az ilyen honlapokon található orvosi ajánlásokat fenntartással kezelni.
A termékek dobozát rendszerint aranyszínű, a „magas minőséget” szimbolizáló matricával látják el, mint például „Amerika sikerterméke”, „Az év legnépszerűbb terméke”, „100% elégedettség garancia”. Ezekről a minőséget jelző tanúsítványokról nem bizonyított, hogy valós tanúsítási rendszer áll mögötte.
Csak készpénzt fogadnak el
Gyakori, hogy különleges akció keretében történik az értékesítés, például „50 %-os kedvezmény csak ma” felirat alkalmazásával, illetve visszaszámláló óra mutatja, hány percig érhető el a termék kedvezményes áron. A holnapokat akár több nap múlva megtekintve az tapasztalható, hogy ugyanilyen akció keretében folytatódik az értékesítés.
A hatóság tapasztalatai szerint a sok színes, képes információ ellenére a termékről a lényeges tudnivalók nem érhetők el a honlapon – például nincs feltüntetve a készítmények kiszerelése, tömege, térfogata vagy egységára. Általában nincs lehetőség a bankkártyás fizetésre, a termékek gyorsan, 1–3 munkanapon belül megérkeznek házhoz szállítással. A bolti átvétel lehetősége nem biztosított, a termékeket futár szállítja ki.
Elérhetetlenné válnak az eladók
Gyakori, hogy a termék megvásárlása után néhány héttel felhívják telefonon a vásárlót, hogy a kívánt hatás elérése érdekében további csomagokat vegyen meg. Ilyenkor felhívják a figyelmet arra, hogy ha nem történik ismét vásárlás, az eddigi eredmények és a befektetett pénz kárba vész. Az értékesítő vállalkozásokat probléma esetén nehezen vagy egyáltalán nem lehet elérni. Emiatt az elállási joggal nem lehet élni. A 14 napos indokolás nélküli elállási jog helyett gyakran 10 napos, indokoláshoz kötött elállási lehetőségről tájékoztatnak amellett, hogy a honlapon gyakori a „pénz-visszafizetési garancia” és a „kockázatmentes vásárlás” ígérete is.
A termékek ára rendszerint 9 990 forint. Ez olyan lélektani határ, amelyet a vásárlók még kifizetnek, ha igényük van ilyen termékekre. Ezt követően csalódás esetén nem fordulnak a fogyasztóvédelmi hatósághoz, békéltető testülethez, egyfajta „tanulópénznek” fogják fel a vásárlók.