– Többször hallottam már az ismerőseimtől, hogy van egy buszsofőr, aki folyamatosan telefonál vezetés közben azon a járaton, amely a pécsi belváros felől Somogy felé tart. Nemrégiben ezt saját szememmel is megtapasztaltam – írta levelében egyik olvasónk a DN Postabontás rovatában. – A pécsi vásárcsarnoknál szálltam fel az egyik helyi járatra, a sofőr már akkor telefonált, és folytatta is egészen Pécs-Somogyig.
A levél írója azt is elmesélte, hogy az egyik kanyarban majdnem összeütköztek egy arra haladó kocsival. Az autóvezető szerencsére gyorsan reagált, így nem történt baleset. Ezután számtalan észrevétel érkezett szerkesztőségünkbe hasonló esetekről. Vannak, akik szerint szinte mindennapos látvány, hogy a buszsofőrök telefonon beszélnek vezetés közben, mások pedig aggodalmukat fejezték ki, hogy ezzel embertársaik életét kockáztatják az autóbuszvezetők.
[eadvert]
Az olvasói jelzések miatt megkerestük a Tüke Busz Zrt.-t azzal kapcsolatban, mit tehet az utas, ha ilyen esetet tapasztal.
– Az utasok részéről érkező észrevételt a társaságnak akkor van módja kivizsgálni, amennyiben a panaszhoz konkrét időpont és dátum, helyszín is tartozik, ennek hiányában nem lehet érdemben belső vizsgálatot indítani – írta válaszában a busztársaság. – A beérkezett panaszokat azonban kivizsgáljuk, amennyiben minden szükséges információ a rendelkezésünkre áll. A vizsgálatot követően, az eredmény függvényében az autóbusz-vezetőkkel szemben – amennyiben felelősségük egyértelműen felmerül – fegyelmi felelősségvonásra kerülhet sor.
Rendszeresen szakmai oktatáson vesznek részt az autóbusz-vezetők a társaságnál
Az olvasói levelekből és hozzászólásokból látszik, hogy a vezetés közbeni telefonálás, ha nem is mindennapos eset, de többször, és visszatérően előfordul. Azon túl, hogy az utasok jelentik, ha telefonáló sofőrt látnak, a Tüke Busz Zrt. is tesz azért, hogy az autóbuszvezetők betartsák a közlekedésbiztonsági szabályokat. Ennek részleteiről is megkérdeztük a társaságot.
– A KRESZ jogszabályban rögzíti, hogy vezetés közben kézben mobiltelefont tartva tilos telefonálni – hangsúlyozta a Tüke Busz Zrt. közleményében. – Az ellenőrzés alkalomszerű, az autóbuszvezetők ismerik a munkájuk ellátásához elengedhetetlenül szükséges jogszabályokat, utasításokat és rendelkezéseket.
Emellett azt is kiemelte a társaság, hogy az autóbusz-vezetők egy évben két alkalommal részt vesznek szakmai oktatáson, amelynek során felhívják a figyelmüket a közlekedésbiztonsági szabályok betartására is.