Egy kamion vezetőfülkéjéből kinézve akár több szobányi terület részben vagy teljesen beláthatatlan lehet. Ezeken a terülteteken a sofőrök számára láthatatlanná válhat több személyautó, vagy akár a zebrán áthaladó óvodáscsoport is. A közlekedés során ezzel nem csupán a kamionsofőröknek kell tisztában lenniük. Az autósoknak és a gyalogosoknak is óvatosan kell kezelniük a nagy tömegű szerelvényt. A huzamosabb ideig tartó holttérben tartózkodás életveszélyes szituációkhoz is vezethet. Ezért érdemes ezt nemcsak a hivatásos sofőröknek észben tartani, hanem a laikusoknak is.
Sokan azt gondolják, hogy a kamionvezetők a hatalmas tükreikkel minden területet ellenőrizni tudnak, de ez sajnos lehetetlen. A kamion holttere ráadásul attól is függ, hogy éppen mire figyel a sofőr, hiszen nem lehet egyszerre a tükörbe nézni és belátni a teljes előttük lévő útszakaszt. A legtipikusabb balesetveszélyes helyzet a kamion előzése során alakul ki: ha gyorsan vágunk ki holttérből a szerelvény mellé, bajba kerülhetünk. Megkérdeztük Német Balázst, egy szállítmányozó cég elszámoltató csoportvezetőjét, hol helyezkedik el a kamion holttere, és mit tehetünk a balesetek elkerülése érdekében.
– Egy átlagos kamionnal kapcsolatban kétféle holttérről beszélhetünk. Vannak olyan területek, amelyeket a vezető közel 180 fokos szögben tud ellenőrizni, figyelmének megosztásával, és a tükrök segítségével. Ezt nevezzük relatív holttérnek.
Akad azonban egy olyan sáv is, amelyre semmilyen rálátása nincs – ez az abszolút holttér. Ez egy olyan terület, amit egyáltalán nem lát a gépjárművezető. A terület mérete függ a kamion kialakításától, a sofőr magasságától, üléspozíciójától, így ez minden esetben más méretű lehet, a körülményektől függően. A legveszélyesebb terület a sofőrfülke előtt és mellett helyezkedik el, balról jobbra haladva, egyre nyíló sarló alakban. Ugyancsak abszolút holttér van a kamion mögött. Ezen túl, a manőverező, „betört” szerelvény pótkocsija mellett alakulnak ki beláthatatlan területek.
Azt javasolják a balesetek elkerülése érdekében, hogy ellenőrizzük az előzés megkezdése előtt, hogy a kamionsofőr észrevett-e minket. Amennyiben látjuk a sofőr arcát mellette haladva, vagy a kamion tükrében, az azt jelenti, hogy ő is láthat minket. Ellenben ha nem tudjuk fölvenni a sofőrrel a szemkontaktust, akkor kétséges lehet, hogy a manőverünk során tekintettel lesz az általunk vezetett járműre. Így tehát fontos felismerni, hogy mikor tartózkodunk holttérben, és arra kell törekedni, hogy mielőbb elhagyjuk azt – tájékoztatta lapunkat a témával kapcsolatosan Német Balázs.