Nem tudnak a lakók pihenni, különösen a klinikai tömb közelében, mert éjszaka és a kora hajnali órákban a gyakori szirénázás zavarja a környék nyugalmát – panaszolta több olvasónk is a DN SMS-, illetve Postabontás rovataiban az elmúlt napokban. A kifogásokat megfogalmazók kivétel nélkül hangsúlyozták: a mentőszolgálat munkáját nagyra becsülik, és elismerik, hogy az életveszélyben levő betegek kórházba szállítása elsőrendű feladat.
Ugyanakkor többen is úgy látják, hogy gyér forgalom esetén indokolatlan a megkülönböztető hangjelzés használata, szerintük annak bekapcsolását jobban át kellene gondolniuk a járművek vezetőinek.
Az olvasói felvetéssel kapcsolatban az Országos Mentőszolgálat a következőkről tájékoztatta lapunkat: a megkülönböztető jelzések használatát a KRESZ szabályozza, a hangjelzés erejére vonatkozóan pedig közlekedésbiztonsági előírásokat kell betartani. A mentők a megkülönböztető jelzéseket életveszély gyanúja esetén a riasztástól a helyszínre érkezésig használják, illetve amennyiben a beteg állapota megkívánja, a kórházba szállítás során is bekapcsolják azokat. A kék lámpa és a sziréna egyidejű használatának célja a biztonságos és gyors előrejutás, mely bizonyos esetekben emberéletek megmentését teszi lehetővé.
Hozzátéve, hogy az Országos Mentőszolgálat mentőjárműveinek mozgását, a megkülönböztető jelzések használatának indokoltságát folyamatosan ellenőrzik, számítógépes rendszerrel dokumentálják.
A szirénát használó járműveket érő balesetek gyakoriságával kapcsolatban a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányságtól megtudtuk, hogy ezekről külön kimutatást nem vezetnek, ám elmondható, hogy nem jellemzőek a megyére az ilyenek. Évente egy-két esetnél több nem szokott előfordulni.
Indexelni kell, majd félrehúzódni
A mentőautók közlekedésének támogatása különös odafigyelést igényel minden, a közlekedésben részt vevő járművezető és gyalogos részéről is.
A rendőrség tapasztalatai szerint a közlekedők zöme betartja a KRESZ előírásait abban az esetben is, amikor megkülönböztető jelzéssel közelít egy jármű a forgalomban, azonban előfordul, hogy az autó vezetője vagy a gyalogos az ijedtség, figyelmetlenség vagy más tényező miatt nem úgy reagál, ahogyan az elvárható lenne. A megkülönböztető jelzést használó járművek vezetői speciális képesítéssel rendelkeznek, így ilyen esetekben a közlekedők hibáit manőverezéssel szinte mindig korrigálni tudják.
– Amennyiben megkülönbözető jelzést használó autó útjából kell kitérniük, adjanak irányjelzést, hogy melyik irányba fognak félrehúzódni! Ez sokat segíthet a szirénázó jármű vezetőjének a manőverek megtervezhetőségében – hívja fel a figyelmet a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság.