Kényszerszünetet vezet be négy németországi gyárában augusztusban a Volkswagen, jelentette be Herbert Diess, a konszern ügyvezető igazgatója. A V4NA Hírügynökség szerint az egyhetes leállást a koronavírus utáni túltermelés teszi szükségessé, a VW jelenleg mintegy 1,5-1,6 millió autót tart raktáron Európában, amelyek eladásra várnak. A Daimler konszern hétfőn bejelentette, hogy augusztus 17. és 23. között leállítja a termelést a Mercedes-Benz Kecskeméten található magyarországi üzemében, az alkalmazottakat fizetett szabadságra küldi. A német autógyártók – a BMW, a Volkswagen és a Daimler AG – március 20-tól április végéig öthetes kényszerleállást rendeltek el európai gyáraikban, de a jelek szerint túl korán indították újra a termelést.
Der #VW #eGolf aus #Dresden & #Wolfsburg war im ersten Halbjahr 2020 das meistverkaufte #Elektroauto in #Deutschland. Der vollelektrische Golf wurde laut #KBA von Jan. bis Jun. 7320-mal zugelassen. Im Juni wurden 1310 Autos übergeben. Dank an Mitarbeiter & Kunden! #emobility #BEV pic.twitter.com/4cYIRLj7Lt
— Gläserne Manufaktur (@vwmanufaktur_de) July 7, 2020
A Német Statisztikai Hivatal (Destatis) adatai szerint mintegy 830 ezer ember dolgozott az autóiparban Németországban 2019 végén. Iparági szakértők szerint 2030-ig akár felére csökkenhet ez a szám az elektromos autók erőltetett terjedése, valamint a vírus gazdasági hatásai miatt.
A német Autóipari Kutatóintézet szakértője, Ferdinand Dudenhöfer 250 000 munkahely megszűnését tartja reálisnak, ebből 150 ezer autóipari állás az elektromos átállásnak, további 100 ezer munkahely pedig a koronavírus miatti leépítéseknek eshet áldozatul. Az elektromos autók ugyanis mintegy ötödannyi alkatrészből állnak, mint a hagyományos benzin- és dízelüzemű gépkocsik, ezért kevesebb emberre van szükség az összeszerelésükhoz.
Weil die EU immer schärfere Klimavorschriften erlässt, wird es für ?? Autobauer eng. Dazu @Alice_Weidel: "Klimaideologie der #EU bedroht 100.000 Arbeitsplätze in #Deutschland!" https://t.co/ISzndoKLOc
— AfD-Fraktion im Deutschen Bundestag ?? (@AfDimBundestag) July 13, 2020
Németországban a vírus okozta lezárások idején az autóipari alkalmazottak mintegy 50 százaléka csökkentett munkaidőben (Kurzarbeit) dolgozott, ami azt jelenti, hogy a munkabérük 60-67 százalékát az állam fizette. A német autógyártóknak eddig sikerült elkerülniük a leépítéseket, Herbert Diess szerint azonban a Volkswagen 100 ezer fős leépítésre kényszerül az idén, főként az EU által erőltetett környezetvédelmi célok miatt. A VW és a Daimler a rekordnyereséget hozó 2019-es évben összesen mintegy 25 ezer alkalmazottjától vált meg.
Borítókép: illusztráció