A Deloitte Magyarország elemzése szerint a jelenlegi helyzet sokban különbözik a 2008-astól: a vállalkozások pénzügyileg erősebbek, a bankszektor egészségesebb, a válság kezdetekor a munkanélküliség alacsony szinten állt, és világszerte korszerűbb technológiákat alkalmaznak – írja a Magyar Nemzet.
A tanácsadó cég jelezte, a kereskedelmi ingatlanokat igencsak eltérő módon érintette a járvány.
A turizmushoz és a vendéglátáshoz kapcsolódó ingatlanoknál például azonnal jelentkeztek likviditási problémák, ugyanakkor a logisztikai ingatlanoknál a kedvezőtlen hatások csak részben vagy alig érzékelhetők.
Utóbbi szektor Kohári Gábor, a Deloitte ingatlan-tanácsadási üzletágának vezető menedzsere szerint a változások nyertese is lehet a járvány miatt átalakuló ellátási csatornák révén, az e-kereskedelem terjedésével.
Az üzleti ingatlanok többségénél néhány hónap alatt normalizálódhat a helyzet, amihez azonban a tulajdonosoknak, bérbeadóknak, üzemeltetőknek, finanszírozóknak és munkavállalóknak harmonizálniuk kell az erőfeszítéseiket.
Emellett az üzleti tanácsadóknak is fontos szerepe van a bérleti feltételek újratárgyalásában, vagy a hitelből történő finanszírozás átalakításában. Az elemzés szerint a legtöbb uniós országban megfigyelhető, hogy a járvány következményeinek a kezelése abban az esetben sikeres, amennyiben az üzleti partnerek rugalmas hozzáállással, előrelátóan törekednek áthidaló megoldások kidolgozására.
Minden bizonnyal lesznek olyan üzleti területek, illetve ingatlanok is, amelyek a piaci helyzet normalizálódását követően sem tudnak majd kellően hatékonyan, fenntartható módon működni.
Ezek a tanácsadó cég szerint jellemzően olyan ingatlanok, amelyek már a járványt megelőzően is fenntarthatósági és üzemeltetési hatékonysági problémákkal küzdöttek, és halogatták a korszerűbb üzleti technológiák bevezetését, működési modelljük átalakítását. A Deloitte példaként az alacsonyabb kategóriájú hoteleknél sok esetben tapasztalt korszerűtlen üzemeltetési megoldásokat említette.