Annak ellenére, hogy a karanténintézkedések miatt Európa-szerte jelentősen visszaesett a közúti forgalom, a levegő nitrogén-dioxid szintje továbbra is magas a német nagyvárosokban. A német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség (UBA) mintavételének értékelése során kiderült, hogy az elmúlt tíz hétben – február eleje óta – Stuttgart és München központjában mért nitrogén-dioxid mennyisége a március 23-án bevezetett karanténintézkedések hatására eleinte 20-30 százalékkal csökkent, majd ismét növekedett – számolt be a német Focus hírmagazin alapján a V4NA.
Az UBA szakemberei április 9-én Stuttgart központjában, Neckartorban 60 mikrogramm, míg München Landshuter Allee városrészében több mint 90 mikrogramm NO2-t mértek a levegőben, ami háromszorosa annak, amit egy februári szeles napon mértek.
„Ezzel a dízelüzemű járművek használatára vonatkozó korlátozások értelmüket veszítették”
– jelentette ki Steffen Bilger, a német Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára a Focusnak.
Hozzátette: „Az, hogy a nitrogén-oxid koncentrációja a forgalom gyors visszaesése ellenére sem csökkent, kérdéseket vet fel, amelyeket a környezetvédelmi hatóságoknak kell megválaszolni”.
A német Szociáldemokrata Párt (FDP) környezetvédelmi megbízottja, Judith Skudelny szintén értetlenül áll a dízeleket ért kritikák előtt:
„A mérések eredményeit elnézve érdekes, hogy a kisebb forgalom nem garancia a tisztább levegőre”
– mondta.
A német konzervatív gazdasági szakembereket tömörítő WerteUnion ezért a dízelmotoros járművek tulajdonosaira vonatkozó hátrányos megkülönböztetések – így a számos városban érvényes behajtási tilalom – megszüntetését akarja elérni.
A fentieknek ugyanakkor ellentmondanak az Európai Űrügynökség (ESA) Copernicus Sentinel-5P műholdjának 2019. decembere és 2020. márciusa között készített felvételei.
Ezeken ugyanis az látszódik, hogy Kína fölött a koronavírus miatti lezárások idején jelentősen csökkent a levegő nitrogén-dioxid tartalma. A vírus gócpontjában, Hupej tartományban bevezetett kijárási tilalom, illetve a környékbeli szénerőművek és autógyárak teljes leállása miatt gyakorlatilag megszűnt a légszennyezettség, amihez a légiforgalom leállítása is hozzájárult. Hasonló jelenséget tapasztaltak az ESA szakemberei márciusban Európában, különösen az elsőként karantén alá helyezett Észak-Olaszországban, ahol szintén látványosan csökkent a levegő NO2-szennyezettsége.
Borítókép: illusztráció