A BFFP szeptemberben hirdette meg műanyag szemétgyűjtő kampányát, amelyben világszerte 72 ezer önkéntes környezetvédő vett részt. Az önkéntesek Észak- és Dél-Amerika, Európa, Ázsia és Afrika 37 országában mintegy 8000 gyártó műanyag szemetét gyűjtötték össze – írja a V4NA hírügynökség.
A Coca-Cola Company ezek közül 11732 darab műanyag hulladékért (elsősorban PET palackokért és alumínium dobozokért) volt felelős, ami több, mint az utána következő Nestlé, a PepsiCo és a Mondelez rágcsálnivaló-gyártó vállalat összes műanyag szemete.
A Coca-Cola termelte a legtöbb szemetet Európában és Afrikában, és a második legtöbbet Ázsiában és Dél-Amerikában.
? @CocaCola, @Nestle and @PepsiCo
named top plastic polluters for SECOND year in a row. ?It's time we held them to account.
report: https://t.co/BHGUEt6bza#Tiredearth #BreakFreeFromPlastic #BrandAudit2019 #ClimateStrikeVancouver #environment pic.twitter.com/nrBv5Qgbsr— Rebecca Herbert (@RebeccaH2020) October 26, 2019
„Amikor a csomagolásunk az óceánokba kerül – vagy bárhová, ahol nincs helye –, az elfogadhatatlan számunkra”
– mentegetőzött a Coca-Cola a felmérés eredményére reagálva. „Partnereinkkel együttműködve azon dolgozunk, hogy rendbe hozzuk ezt a globális problémát. Egyrészt, hogy megakadályozzuk a műanyag hulladék további óceánokba kerülését, másrészt, hogy segítsünk felszámolni a végbement szennyezéstől” – tette hozzá a vállalat. Árnyaltabb a kép az Egyesült Államokban, ahol a Nestlé termeli a legtöbb műanyag szemetet, majd az étterem- és kávéház-láncokat műanyag poharakkal és evőeszközökkel ellátó Solo Cup Company és a Starbucks következik.
A környezetvédők felháborodására reagálva a Coca-Cola Company meghirdette a „Szennyezésmentes Világ” (World Without Waste) nevű programját, amelynek célja, hogy
2030-ig valamennyi üdítőitalos palack legalább 50 százalékban újrafeldolgozott műanyagból készüljön.
A zöld szervezetek azonban erősen kételkednek az amerikai nagyvállalat szavahihetőségében. A The Intercept nevű zöld portál ugyanis nemrégiben titkos hangfelvételekkel bizonyította, hogy a Coca-Cola amerikai partnerei miként próbálják meggátolni az újrahasznosítási próbálkozásokat.
Közben a Forbes Online aggasztó jelenségre hívta fel a figyelmet. Egy tanulmány szerint
az emberek percenként több mint 1 millió darab műanyag palackot vásárolnak világszerte, amelyek 91 százalékát nem hasznosítják újra.
Becslések szerint 2020-ban több mint 500 milliárd darab műanyag palackos ital talál majd gazdára, ám ennek túlnyomó része (455 milliárd darab) nem kerül újrafeldolgozásra, hanem az utcán, a természetben, végül a tavakban, folyókban és az óceánban végzi. A műanyag italos palackok általában polietilén-tereftalátból (PET) készülnek, amelynek természetes lebomlása 400 évig tart.