Greta Thunberg többször keveredett már ellentmondásba saját elveivel. A legutóbbi eset az volt, amikor a svéd klímaceleb (mindenféle végzettség nélkül) egy napig főszerkesztő volt egy svéd napilapnál, a Dagens Nyheternél. Itt a probléma nem csak az volt, hogy a lapnak naponta több százezer nyomtatott példánya jelenik meg, ami szennyezi a környezetet és erdőket irtanak ki miatta, hanem az is, hogy Greta felügyelete alatt hatalmas BMW reklám jelent meg az újságban – írja a V4NA Hírügynökség.
Ezzel kapcsolatban Greta azt állította, hogy nem beszéltek meg vele mindent, be volt határolva a munkája. A lap szerkesztői menedzsere szerint viszont Greta látta az összes hirdetést, mielőtt azok a lapba kerültek.
Nem ez volt az első alkalom, amikor a klímaceleb kamuzott. Tavaly decemberben Németországban utazott a Deutsche Bahn egyik járatán, ahonnan egy képet posztolt. Ezen az volt látható, ahogy Greta számtalan csomaggal ül a földön, kommentárként pedig arról értekezett, hogy mennyire tömve vannak a németországi vonatok.
Traveling on overcrowded trains through Germany. And I’m finally on my way home! pic.twitter.com/ssfLCPsR8o
— Greta Thunberg (@GretaThunberg) December 14, 2019
A bejegyzésre reagálva a Deutsche Bahn kiadott egy közleményt, amiben arról adtak hírt, hogy azon dolgoznak, hogy még több járatot tudjanak indítani. Rámutattak, hogy a szóban forgó vonat teljesen környezetbarát utat tett meg, mert végig elektromos árammal ment.
Hamar rájöttek, hogy az aktivista tulajdonképpen hazudott a posztjával, mert kiderült, hogy valójában foglalt helye volt az első osztályon. A cég szerint akkor lett volna az igazi Greta bejegyzése, ha arról számol be, hogy milyen barátságos és kompetens volt a személyzet, amelyik kiszolgálta őt az első osztályon.
Németországi utazása előtt nem sokkal egyébként Greta átszelte az Atlanti-óceánt is, az Egyesült Államokból indulva Európába. Útját egy katamaránon tette meg, amire szintén nagyon büszke volt. Mint az kiderült azonban, a hajóval is melléfogott a kamasz. Erre Kopár István háromszoros földkerülő tengeri vitorlázó mutatott rá a V4NA-nak egy interjúban.
Kopár szerint hatalmas karbonlábnyoma van a Gretát szállító katamarán gyártásának. A vitorlázó arra is rámutatott, hogy ezek a karbonszálból készült hajók egy adott verseny előírásai szerint készülnek, és ha nem válnak be, dobják is őket a szemétbe.
Miután pedig Greta megérkezett a hajóval Európába, vonatra szállt, Lisszabonból Madridba, ahova egy klímakonferenciára ment. A klímavédő vonatozás azonban ekkor sem jött össze, mert a Renfe társaság távolsági luxusjárata bár nagy részben villamosított pályán közlekedik, mégis van egy több mint száz kilométeres szakasz, ahol nem villamosított a pálya. Ezért ott a villanymozdonyt dízelre kell cserélni, aminek a károsanyag-kibocsátása már nagyon messze áll a Greta által reklámozott „zéró kibocsátáshoz” képest.
Az is kiderült egyébként, hogy Teresa Ribera spanyol környezetvédelmi miniszter felajánlotta Greta Thunbergnek, hogy a spanyol szocialista kormány a rendelkezésére bocsát egy elektromos autót a Lisszabon és Madrid közötti 650 kilométeres távolság megtételére. Greta azonban inkább a luxus, szennyező vonatot választotta.
Korábban pedig arra a paradox helyzetre is volt példa, hogy Greta Thunberg egy tüntetésen a csapatával éppen azt tette, ami ellen olyan vehemensen szólalnak fel mindig: kárt okoztak a környezetnek. A klímaaktivisták annyira belemelegedtek a Fridays for Future tüntetésbe Bristolban, hogy teljesen letapostak egy zöld területet.
College Green Bristol climate protest…. Pics via @ARWBS3
Before……. and after. pic.twitter.com/GK89VwZW6T
— Helen (@Hells4Heroes) February 28, 2020
A megmozdulás után adománygyűjtést szerveztek a helyiek a terület újrafüvesítésére. Sokan azonban arra mutattak rá, hogy nem nekik, az átlagembereknek kellene megfizetniük a klímatüntetők által okozott kárt, hanem a tüntetés szervezőinek, azaz Greta csapatának.
Egy másik tüntetésén, a kanadai Albertában szintén fel kellett világosítani a klímahisztérikát a valóságról. Alberta Kanada egyik legnagyobb és leggazdagabb olajkészletekkel rendelkező tartománya, és rengetegen élnek az olajiparból, amelyet egyébként a kormány és a hatóságok szigorúan szabályoznak a környezetvédelmi hatások minimalizálása érdekében.
A lakosok nem is fogadták örömmel Gretát. Jason Kenney, Alberta kormányzója pedig a klímarendezvény ideje alatt a Keephills erőműnél volt, ahol ünnepélyesen kijelölte az új vezeték helyét, amin keresztül érkezik majd a földgáz a kőolaj helyettesítésére.
Kenney innen üzent, miszerint jó, ha észben tartják, hogy az áram, amivel tegnap feltöltötték az iPhone-jaikat, éppen ebből az erőműből származik. És az az áram is, amivel a hangosítást működtetik a tömegrendezvényen. Ez az erőmű azonban felére csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását az olyan gyakorlati megoldásoknak köszönhetően, mint aminek épp az alapjait fektetik le.