Nem csak Mark Hamillt, a Csillagok háborúja veteránját zavarja a Facebook kétes álláspontja a fizetett politikai hirdetésekkel kapcsolatban. A közösségi óriásvállalat múlt kedden jelentette be, hogy mesterséges intelligencia segítségével fogják törölni a hamis, úgynevezett deepfake videókat. Tehát mindent megtesznek a nem fizetős félrevezetések kiirtásáért, ígérte Monika Bickert, a Facebook globális politikájáért felelős alelnöke.
Pár nap múlva, múlt pénteken meg kiderült, hogy
a hamis fizetett politikai hirdetéseket viszont nem fogják szűrni,
közölte Rob Leathern, a cég termékigazgatója blogbejegyzésében. A döntés hátterében nyilvánvalóan az a megfontolás áll, hogy a vállalat 15 milliárd dolláros bevételéből 14,9 milliárd jön a fizetett hirdetésekből.
Az egyelőre (szerencsére) ritka technikai bűvészmutatványoktól tehát próbálják megvédeni a felhasználókat, de a politika pénzét nem akarják nélkülözni.
Ehhez képest a szintén fizetett hirdetésekből élő Twitter úgy döntött, hogy betiltja a politikai reklámokat. A Google köztes megoldást választott: az eddigi tartalomszabályozást megszigorítja ugyan, de néhány, kirívónak ítélt kivételtől eltekintve továbbra sem ellenőrzik a platformon megjelenő információk igazságtartalmát.
Így esett, hogy az amerikai felhasználótáborból újabb felhasználó hagyott fel a fészbukolással: tegnap Luke Skywalker megszemélyesítője csatlakozott a Facebook-fiókjukat törlők táborához.
„Ha Mark Zuckerberget jobban érdekli a profit, mint az igazság, akkor törlöm a Facebook profilomat.
Tudom, ez a világot nem igazán érdekli, de így jobban fogok aludni éjszaka”
– írta Hamill a tőle megszokott öniróniával a Twitteren.
So disappointed that #MarkZuckerberg values profit more than truthfulness that I’ve decided to delete my @Facebook account. I know this is a big „Who Cares?” for the world at large, but I’ll sleep better at night. #PatriotismOverProfits ??> https://t.co/seb2eJMTo6
— Mark Hamill (@HamillHimself) 2020. január 12.
A Washington Post szerint a Facebook úgy tervezi, hogy bár szűrés nélkül mehetnek az oldalon a politikai hirdetések, nyártól kezdve a felhasználók annyiban beleszólhatnának a dologba, hogy adott témákat, vagy pártokat letilthatnak majd a saját hírfolyamukon.
Hogy a struccpolitika megvalósítása miként lesz lehetséges, azt nem tudni. Annyi azonban bizonyos, hogy az időzítés éppen úgy az amerikai elnökválasztás elé esik, mint négy évvel ezelőtt.