A GVH megállapította, hogy a HelloPay Zrt.
„megengedhetetlen pszichés nyomást gyakorolt”
a fogyasztókra a 10%-os borravaló- és adomány-mérték alapbeállításként való alkalmazásával az általa biztosított terminálokon. A GVH a jogsértés miatt 20.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.
A HelloPay-terminálokkal 2016 óta találkozhatunk, főleg
fesztiválokon, vásárokon és vendéglátóhelyeken.
A terminál a különböző szolgáltatásokért fizetendő díjhoz automatikusan adja hozzá az összeg 10%-ának megfelelő borravalót, ha azt a fogyasztó aktívan nem módosítja, vagy nem törli a fizetési folyamat vége előtt megjelenő „borravaló-csúszka” segítségével.
Ne a gép döntse el
A GVH úgy véli, hogy a terminál működési módja jelentősen korlátozhatja a fogyasztói döntést a 10%-os borravaló automatikus, elvárásként történő megjelenítésével, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (kommunikációs nehézségek, időnyomás, zaj, tömeg stb.) között: a gép ilyen beállítása döntést hoz a vásárló helyett a borravaló fizetésének szándékáról, és meghatározza annak mértékét is.
A hatóság eltiltotta a jogsértő magatartástól a vállalkozást, amelynek így módosítania kell a termináljain látható tájékoztatást: a fejlesztéseket követő átállás után nem alkalmazhatja alapbeállításként a 10%-os borravaló-mértéket.
Már megpróbáltak változtatni
A GVH a bírság mértékét növelő körülményként vette figyelembe, hogy a szolgáltatás újszerű, a gyakorlat pedig széles fogyasztói kört érinthetett éveken keresztül.
Enyhítő körülmény volt azonban, hogy a vállalkozás már intézkedéseket tett vizsgált gyakorlatának átfogó módosítására, valamint hogy egyes rendezvényeken kiegészítő tájékoztatásokat tett közzé a terminál működéséről – bár ezek hatékonysága nem ismeretes.
Borítóképünk illusztráció