Az utóbbi években megszokott jelenséggé vált, hogy a magyar vállalkozások egy külföldi székhelyű céggel szerződnek az online térben végzett szolgáltatásokra. Ezek az esetek azonban
bizonytalanságot is magukban hordoznak egy jogvita esetén, hiszen a külföldi szolgáltatók gyakran nem rendelkeznek hazai fizikai jelenléttel.
Az Európai Unió Bírósága itt olvasható, a közelmúltban hozott döntése az ilyen szituációkban megerősítést adhat a hazai vállalkozásoknak is.
A Bíróság ugyanis megállapította: a külföldi székhelyű cégek, így akár a legnagyobb online platformok (például az Amazon, Facebook, Google, Apple iOs) is perelhetőek a hazai bíróság előtt, ha a kár nem pusztán a szerződésük megsértésére vezethető vissza.
Az ítélet minden olyan esetben irányadó lehet, amelyben egy üzleti felhasználó kára a platform és az üzletfél közti szerződésen túlmutató, további jogszabályba ütközésből – így például versenyjogi jogsértésből – fakad.
A döntés kedvező hír a hazai vállalkozásoknak,
ugyanis ezzel megerősítést nyert: ha a nagy külföldi platformok egyoldalúan alkalmazott vagy előírt szerződéses kikötései miatt esetleg kárt szenvednének el, akár a magyar bíróság előtt is kezdeményezhetik annak megtérítését, így lényegesen egyszerűbben érvényesíthetik igényeiket.
Az Európai Unió Bírósága – minden hasonló esetre irányadó – ítéletének alperese egyébként a Booking.com szállásfoglaló portál volt, melynek üzemeltetőjével szemben a magyar versenyhatóság is folytatott fogyasztóvédelmi típusú eljárást, amiért többek között agresszív, pszichés nyomásgyakorlással késztette felhasználóit mihamarabbi foglalásra.
A Gazdasági Versenyhivatal idén tavasszal 2,5 milliárdos bírságot szabott ki jogsértéséért a holland vállalkozásra.
Az ítélet teljes szövege itt található.
Borítóképünk illusztráció