Az origo.hu arról ír, hogy az emelkedést elsősorban a nemzetközi online rendelések hajtják.
A logisztikai csúcsidőszakra a Magyar Posta több intézkedéssel készül. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), hasonlóan a korábbi évekhez, ugyancsak felkészült a karácsonyi forgalomból adódó többletfeladatokra, hogy az ügyfelek minél rövidebb idő alatt juthassanak hozzá a megrendelt csomagjaikhoz.
Érdemes az online rendeléskor figyelembe venni a webáruház által jelzett szállítási időt és a küldeményekre vonatkozó vámszabályokat.
Töretlen a webshopok népszerűsége, egyre többen rendelnek online, itthoni és külföldi oldalakról egyaránt.
Az e-kereskedelem dinamikus növekedésével párhuzamosan a küldemények száma is évről évre komoly emelkedést mutat.
A növekvő mennyiség megfelelő kezelésére és kézbesítésére fejlesztésekkel és minden évben speciális intézkedésekkel készül a Magyar Posta.
A vállalat már 2018-ban is összesen 41 millió csomagot, illetve csomagjellegű küldeményt kezelt.
A Posta előrejelzése szerint 2019-ben 14 százalékkal emelkedhet a küldemények mennyisége.
Az emelkedést leginkább a nemzetközi árutartalmú küldemények hajtják. Az ingyenes szállítással, általában Európai Unión kívülről rendelt küldemények mennyisége novemberben akár 30-40 százalékkal is több lehet, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban.
Az Európai Unión kívülről érkező árutartalmú küldemények hátránya, hogy közönséges levélként érkeznek (a legolcsóbb, általában ingyenes a szállításuk), ezért azokat postaládába kell kézbesíteni. Sokszor azonban még a postás táskájába is alig fér bele, nemhogy a postaládába, ilyenkor jellemzően értesítőt kap róla az ügyfél. Ezekhez a küldeményekhez nincs postai azonosító, vagyis életútjuk nem nyomon követhető, legfeljebb szállítási azonosítót kap a megrendelő, ami nem alkalmas a nyomkövetésre. A küldemények ömlesztve, hatalmas zsákokban, konténerekben érkeznek meg a célállomásra.
Jellemzően a zsáknak van szállítási azonosítója, és azt küldi el a webshop a címzettnek azonosítóként. A tapasztalatok szerint minimálisan emelkedett azon ügyfelek száma, akik hajlandóak fizetni a szállítási és kézbesítési szolgáltatásért.
A magyarok jelentős része vásárol online, tavaly mintegy 3,2 millióan tették ezt. A következő tíz évben legalább megduplázódhat, de akár a két és félszeresére is ugorhat az évente kezelt csomagok száma.
A külföldről érkező árut tartalmazó küldemény leggyakoribb kiindulási pontja Kína, innen rendelnek a legtöbben, ezt követi az Egyesült Államok, Szingapúr, Japán, Malajzia, Dél-Korea és Hongkong. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tavaly 69 ezerszer vámkezelt Európai Unión (EU) kívüli országból feladott postai csomagokat, ez a szám idén már most meghaladja az 58 ezret. A csomagok leggyakrabban mobiltelefont, tabletet, étrend-kiegészítőt, ruházati termékeket, kozmetikumot és elektronikai kiegészítőket, valamint LED lámpákat tartalmaztak.
Hasznos tudnivalók
- A csomag szállítási idejét mindig a webáruház határozza meg (a logisztikai partnerrel, partnerekkel kötött szerződése alapján), ezért ezt érdemes figyelembe venni a rendeléskor. A szállítási idő leginkább attól függ, honnan rendelik: a karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet. Ezzel szemben az EU-ból jellemzően 1-2 hét.
- Segíti a sikeres kézbesítést, ha pontos a szállítási cím: például, ha munkahelyre kérik a csomagot, akkor a megrendelő neve mellett a cég nevét is fel kell tüntetni.
- Javasolt, hogy a címzett adja meg telefonos és e-mailes elérhetőségét is, hogy ha a küldeményt vámkezelni kell, akkor a lehető leggyorsabban értesíteni lehessen.
- Ha egy küldemény az Európai Unión kívülről érkezik, azt vámkezelni kell. A csomagon szerepelnie kell az áru pontos megnevezésének és a megrendeléskor kifizetett összegnek.
- A külföldi megrendelés esetén javasolt többletszolgáltatásként nyomkövetést is kérni, így az ügyfél naprakész tájékoztatást kap küldeménye várható érkezéséről. Ha megrendeléskor ingyenes szállítást választják, annak útját nem lehet nyomon követni, a csomag érkezése kevésbé kiszámítható.